. .

The page is printed

Vanlige spørsmål

Dette er noen av de vanligste spørsmålene vi får, delt inn i kategorier. Klikk på kategorien, så får du se flere detaljer.


Generelle spørsmål


Hvordan sporer jeg en forsendelse?

Alle forsendelser (innland land / utland land) kan enkelt spores fra vår åpne sporing på første side eller ved å logg inn på MySchenker. På MySchenker får du oversikt over dine sendinger på sendingsnivå. Her kan du også ta ut statistikker på kostnader og følge dine sendinger i sann tid (live). Innlogging til MySchenker finnes på første side.

Hvor kan vi henvende oss for å finne ut når forsendelsen blir levert?

Det enkleste for deg er å spore sendingen fra den åpne sporingen på første side.

Har du fortsatt spørsmål kan du kontakte Schenker kundesenter på tlf. 07501 evt. på e-post til kundesenter@dbschenker.com.

Hva koster det å sende en pakke/pall med Schenker?

Schenker  tilbyr kundespesifike priser. Vår priskalkulator finner du ved å logge inn på MySchenker. Om du ikke er kunde i dag, kan du be om et tilbud her.

Godset ble levert oss forsinket og vi måtte dekke leiebil for kunde som konsekvens av denne forsinkelsen. Hvem dekker disse kostnadene?

Vårt ansvar ved forsinkelse er begrenset oppad til fraktbeløpet for sendingen. Kunden må godtgjøre at forsinkelsen har medført et økonomisk tap.

Ved en feiltagelse fikk vi sendt avgårde en forsendelse med feil adresse. Hvordan går vi frem for å få dette sendt til riktig adresse?

Det er kun avsender som kan omadressere godset da dette godset er avsenders eie frem til det er levert og kvittert ut. Riktig adresse sendes Schenker kundesenter på kundesenter@dbschenker.com med henvisning til fraktbrevnr, senders referanse eller kolli identitet. Schenker vil da merke om godset og sende det til rett adresse.

Hvordan går jeg frem om jeg ønsker å bestille frakt?

Da ringer du vår booking på tlf 07500 (Tastevalg 1)


Innlandssendinger


Jeg har solgt 2 dekk på Finn.no til en privatperson i Bergen. Kan jeg sende disse dekkene med Schenker?

Schenker transporterer ikke fra privat til privat, det vil si at det må være et firma som enten er mottaker eller avsender for at en forsendelse kan sendes med Schenker.


Faktura


Det er noe feil med fakturaen vi har fått tilsendt. Hvor henvender jeg meg?

Du kan ringe direkte til fakturaavdelingen tlf 07503

For sendinger fra utland skal disse kontaktes:

No.oslo.importno@dbschenker.com for sendinger fra Sverige,Finland og Danmark.

No.oslo.importco@dbschenker.com for sendinger fra resten av kontinentet.


Eksport


Vårt firma skal sende noe fra Norge til Tyskland. Hvordan går vi frem?

Alt gods som skal ut av Norge skal fortolles. Både ut av Norge og inn i mottagende land. Grunnlaget for en fortolling er fakturaen fra selger til kjøper av godset. For krav til faktura se her. Her finner du maler for salgsfaktura og proformafaktura samt beskrivelse til hvilke papirer som kreves på sendinger til utlandet. For booking ta kontakt med ditt nærmeste Schenkerkontor. Ring 07500.


Import


Det er en forsendelse på vei fra USA til Norge med fly. Hvor kan jeg/vi spore dette?

Fra første side her på nettsidene våre kan du spore på vår ulike produkter. Velg sjø og fly. Det er best å søke på STT nummeret (Schenker Track & Trace). Dette nummer finner man på alle bill of ladings og flyfrakts brev, som er utstedt av DB Schenker. Ellers ta kontakt med din flyfrakt avdeling, som vil hjelpe deg.

Ifølge sporing er forsendelsen vi venter på fra Italia ankommet Norge, men står lest som “terminal inventory” på nettsidene deres. Når vil dette godset bli levert?

Det kan bety to ting:

Dersom hendelsen "To consignee’s disposal" i sporing også har informasjonen «Stopped due to customs reasons» betyr det at sendingen er stoppet på vår terminal i påvente av fortolling.

Normalt er det DB Schenker som fortoller sendingene, og da venter vi enten på at fortollingen skal gå igjennom hos tollvesenet eller det kan være at vi har kontaktet eller forsøkt å kontakte deg som mottaker fordi du mangler tollkreditt og må foreta innbetaling av moms og eventuelle avgifter før sending frigis.

Dersom importøren av sendingen har avtale med en annen speditør for fortolling så kan det også være at vi venter på informasjon fra denne speditør at fortolling er gjennomført.

Dersom DB Schenker fortoller sendingen  vil du se hendelsene CCL (Customs Clerance Initiated) og CCF (Customs Clerance Finalised) når fortolling er gjennomført.

DIS (To consignee’s disposal) kan også bety at sendingen er satt på lager på en av våre terminaler.  Dette gjøres ofte ved levering til private adresser eller steder som normalt ikke har åpent innenfor normal arbeidstid.  Vi vil da kontakte deg for å avtale utlevering.

Fortolling

her

I følge Tollvesenet er det ikke toll på disse varene, men vi har fått en faktura fra dere?

Alle varer som kommer til Norge må innfortolles, helt uavhengig om det er toll eller ikke.

Alle varer må registreres som en fortolling til tollen, og dersom dere kjøper varer MÅ det betales MVA. Er det noe annet en kjøp må dette dokumenteres, ta da kontakt med fortollingsavd.

Jeg skal Importere varer fra utlandet hva gjør jeg da?

Da må vi ha Handelsfaktura som grunnlag til fortolling. Dere må vite hvilken leveringsbetingelse som er avtalt.

Vi trenger da deres org.nr. samt eventuelt tollkredittnummer. Vi fortoller da varene når godset kommer til vår terminal og utleveres.

Hvorfor må jeg oppgi personnummeret mitt for å importere varer?

Når du deklarerer en vare til Tollvesenet, må du også oppgi fødselsnummeret ditt ved deklareringen. Hvis en annen enn du selv deklarerer varene på vegne av deg (for eksempel transportøren, når du handler på utenlandske nettsider), trenger vedkommende fødselsnummeret ditt i deklareringen til Tollvesenet. Du kan derfor bli bedt om å oppgi fødselsnummer (11 siffer) når du handler i utenlandske nettbutikker. Hvis du ikke ønsker å oppgi fødselsnummeret til nettbutikken, kan du spørre nettbutikken om du kan oppgi nummeret direkte til transportøren hvis han har behov for det.
For mer utfyllende svar gå inn på WWW.TOLL.NO

Hva koster det å fortolle inn varene mine?

Her er det viktig å vite leveringsbetingelser. Kontakt eventuelt selger hos oss om du ønsker pris.

I Norge er det 25 % MVA og toll på tekstiler og næringsmidler. I tillegg er det enkelte vareslag som har noen avgifter, dette finner dere på WWW.Toll.NO.

Vi har betalt MVA og lurer på hvor det blir av varene våre?

Har du sendt kopi av innbetalingen, hvis ja kontakt kundesenteret, hvis nei send kopi til mailadressen du mottok fakturaen fra.

Vi har mottatt en faktura på import MVA, men har tollkreditt?

Svar på mailen du har mottatt og oppgi ditt organisasjonsnr. og tollkreditt.

Vi venter inn varer fra utlandet og har tollkreditt, hvem kontakter vi?

Ta kontakt med ditt nærmeste Schenker kontor eller din kontaktperson og oppgi dette, da registreres det i vårt kunderegister.


Reklamasjon


Hvordan går vi frem når vi mottar gods som er skadet?

Dersom noe mangler eller er skadet ved mottak, skal dette noteres i leveringsdokumentet når varen mottas. Sjåføren eller annen representant for Schenker skal signere for anmerkningen. Dersom skaden først oppdages etter utpakking, må det snarest reklameres til Schenker AS. Du kan lese mer på denne siden.

Har du andre spørsmål, se listen på høyre side

Siste oppdatering: 01.12.2015

Til starten på siden